مطالب آموزشی, مطالب وبلاگ

آکنه بزرگسالی و راه های درمان آن

آکنۀ بزرگسالی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آکنۀ بزرگسالی

در اکثر افراد، آکنه به عنوان بخشی از آیین دوران نوجوانی است و بعد از مدتی هم از بین می‌رود. با این حال، میزان بروز آکنه صورت در بزرگسالان به‌سرعت در حال افزایش است، این پدیده یا با ادامه پیدا کردن در بزرگسالی یا با شروعی ناگهانی پس از سال‌ها اتفاق می‌افتد. آکنه بزرگسالی هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند اما بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. آکنه بزرگسالی معمولاً هورمونی است تا به علت عوامل دیگر و پوست می‌تواند دچار خشکی شدید و یا چربی بیش از حد باشد.

جوش های هورمونی نشان می‌دهد که این مسئله بیشتر از آن که به خود پوست ربط داشته باشد به دلیل عدم تعادل داخلی بدن ایجاد می‌شود که برای دستیابی به راه‌حل، نیاز به درمان‌های متفاوت و تغییر سبک زندگی دارد.

در حالی که راه‌های موثری برای درمان آکنه بزرگسالی از جمله آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضدبارداری و رتینول وجود دارد اما باید اشاره کرد که آن‌ها بی‌نقص نیستند و مستعد ایجاد عوارض جانبی متعددی هستند. درمان آکنه بزرگسالی به یک روش چند جانبه نیاز دارد که هدف آن تنظیم تولید چربی پوست به جای از بین بردن آن، متعادل سازی هورمون‌ها از طریق درمان‌های موضعی گیاهی و تغییر در عادات زندگی است که می‌توانند عدم تعادل هورمونی ایجاد کرده و باعث ایجاد آکنه صورت شوند.

عدم تعادل هورمونی که آکنه بزرگسالی را تحریک می‌کند به‌سادگی عدم تعادل هورمون استروژن نیست و ممکن است هورمون‌های دیگری مانند فاکتور رشد شبه-انسولین 1 (IGF-1) و دی هیدروتستوسترون (DHT) نیز درگیر شوند.

هورمون‌ها و آکنه

IGF-1 هورمونی است که از طریق مصرف زیاد کربوهیدرات و قندهای تصفیه شده تحریک می‌شود. پس از مصرف، در IGF-1 جهش رخ می‌دهد، تولید سلول‌های پوستی و چربی پوست افزایش می‌یابد که باعث ایجاد جوش می‌شود. همچنین افزایش IGF1 منجر به آزاد شدن هورمون‌های آندروژن در بدن می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش چربی و التهاب در پوست شود.

DHT نوعی هورمون آندروژن مربوط به تستوسترون است. وقتی بدن تستوسترون تولید می‌کند، مقداری از آن توسط آنزیمی ‌به نام 5-آلفا ردوکتاز به DHT تبدیل می‌شود. دیده شده است که در بزرگسالان مبتلا به جوش با سطح بالای 5-آلفا ردوکتاز، تستوسترون طبیعی بیش از حد به DHT1 تبدیل می‌شود. افزایش DHT منجر به افزایش تولید چربی و التهاب می‌شود که منجر به ایجاد جوش می‌شود.

خوشبختانه، از طریق تغییر سبک زندگی مثل محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها و قندهای تصفیه شده، افزایش سطح IGF-1، می‌تواند به‌سادگی حل شود. کاهش سطح DHT به تلاش بیشتری نیاز دارد. درمان‌های گیاهی موضعی و مکمل‌های گیاهی خوراکی 5-آلفا ردوکتاز را مهار می‌کند. شبدر قرمز گیاهی است که می‌تواند 5-آلفا ردوکتاز را مهار کند، هم از طریق استفادۀ موضعی و هم از طریق مکمل‌های خوراکی.

استفادۀ موضعی شامل محصولاتی مانند سرم یا ماسک است که حاوی این گیاه موثر هستند. با کاهش 5-آلفا ردوکتاز، تستوسترون کمتری به DHT تبدیل می‌شود، در نتیجه تولید چربی اضافی و التهاب کاهش می‌یابد. دیگر مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز شامل زردچوبه، دانه کدو تنبل، چای سبز و روغن مغز کاکائو هستند که می‌توان روزانه مصرف کرد.

عوامل دیگر

بین آکنه بزرگسالی و سیگار کشیدن رابطۀ قابل توجهی وجود دارد. سیگار کشیدن باعث تولید نامنظم سلول‌های پوستی و همچنین اکسیداسیون لیپیدها و چربی‌ها در پوست می‌شود و منجر به ایجاد تراکم در فولیکول می‌شود. از طریق ایجاد تغییرات در سبک زندگی (مانند ترک سیگار) و استفاده از محصولات طبیعی، چربی اضافی پوست تنظیم شده و هورمون‌ها متعادل می‌شوند. این امر منجر به کمتر شدن جوش‌ها می‌شود.

به طور خلاصه، آکنه بزرگسالی متفاوت از آکنه نوجوانی یا جوانی است و برای دستیابی به بهترین نتیجه به یک استراتژی متفاوت نیاز دارد. این استراتژی شامل تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، استفاده موضعی از تنظیم کننده‌های گیاهی و مکمل‌های گیاهی غذایی برای رفع عدم تعادل است. این تغییرات در سبک زندگی و درمان‌های طبیعی راه حل‌های جایگزینی را ارائه می‌دهد و منبع آکنه را هدف قرار می‌دهد.

اگر به این نوع آکنه صورت مبتلا هستید فیشال های درمانی آکنه در کنار سایر مراقبت ها می تواند روند بهبود آکنه شما را تسریع کند

برای مشاوره رایگان به مرکز پوست ما مراجعه کنید[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]