مطالب آموزشی, مطالب وبلاگ

آیا استفاده از پارابن‌ها و سولفات‌ها در محصولات مراقبت از پوست خطرناک است؟

پارابن‌ها و سولفات‌ها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]مواد نگهدارنده نقش مهمی در محصولات مراقبت از پوست ایفا می‌کنند. از آنجا که اکثر محصولات مراقبت از پوست حاوی مقدار قابل‌توجهی آب هستند، اگر محافظ شیمیایی وجود نداشته باشد هدف مناسبی برای قارچ‌ها، کپک‌ها و حملات باکتریایی هستند. برای دهه‌ها، پارابن‌ها مهم‌ترین ماده نگهدارنده مصرفی در محصولات مراقبت از پوست بودند. امروزه در بسیاری از صنایع از پارابن اجتناب می‌کنند به این دلیل که عدۀ زیادی باور دارند که سرطان‌زا هستند. حال سوال اصلی این است که آیا استفاده از پارابن‌ها و سولفات‌ها در محصولات مراقبت از پوست خطرناک است؟ ابتدا لازم است نقش دقیق این دو ماهد بررسی شود

پارابن‌ چیست

با اینکه ثابت نشده است که پارابن‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند، اما پس از انتشار تحقیقی در سال 2004 توسط دکتر فیلیپا داربره در ژورنال سم‌شناسی کاربردی، به آن‌ها واکنش شدیدی نشان داده شد. این مطالعه نشان داد که پارابن‌ها در بافت سرطانی پستان یافت می‌شوند اما شواهدی ارائه نشد که پارابن‌ها به ایجاد سرطان مرتبط‌اند. این مطالعه همچنین حضور پارابن‌ها در بافت سالم پستان را بررسی نکرد که قبل از نتیجه‌گیری نهایی قدم بسیار مهمی بود.

از زمان مطالعه داربره، بسیاری از شرکت‌های مراقبت از پوست در پاسخ به تقاضای مصرف‌کننده پارابن را از محصولات خود حذف کرده‌اند و مواد دیگری را جایگزین کرده‌اند. این رجوع با یک فداکاری همراه است. در فرمولاسیون محصولات، مواد دیگری را جایگزین پارابن‌ها کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها در توانایی محافظت از محصولات در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها نسبت به پارابن‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کنند. علاوه بر این، مواد جایگزین اغلب باید مقادیر بیشتری اضافه شوند. اینجا سوالی مطرح می‌شود: آیا مواد جایگزین پارابن‌ها ایمن‌تر هستند؟ تحقیقات کافی هنوز انجام نشده است.

سولفات‌ ها

سولفات‌ها نیز مانند پارابن‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. سولفات‌ها عامل تولید کف هستند که باعث غنی‌سازی خاصیت تمیزکنندگی در بعضی محصولات می‌شود. سولفات‌ها معمولاً در محصولات مراقبت از پوست، شامپو ها، صابون‌ ها و موارد دیگر یافت می‌شوند. علی‌رغم ادعای مضر بودن سولفات‌ها، تحقیقات نشان داده است که سولفات‌ها سرطان‌زا یا خطرناک نیستند. واقعیت این است که اثبات نشده که پارابن‌ها می‌توانند باعث سرطان شوند، اما آن‌ها می‌توانند پوست را بیش از حد خشک کنند.

مشتریان و مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند حباب‌ها باعث تمیزی می‌شوند. بسیاری بدون دیدن کف، معتقدند که شوینده‌ها کارهای خود را انجام نمی‌دهند و به خوبی تمیز نمی‌کنند. برای تولید حباب، سولفات‌ها چربی و آب را بهم می‌رسانند. اگر سولفات‌ها به مقدار زیاد استفاده شوند و یا مدت زیادی روی پوست بمانند بدون اینکه شسته شوند، می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرند. این باعث خشک‌شدن پوست و تحریک بالقوه آن می‌شود؛ به‌خصوص برای کسانی که پوست حساس دارند. در واقع، پاک کننده‌ها چه کف محسوسی ایجاد کنند چه نکنند کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند؛ به همین دلیل استفاده از سولفات‌ها تنها جنبۀ روانی دارد.

در نهایت، استفاده از سولفات‌ها ایمن است اما افرادی که مستعد خشکی یا تحریک پوست هستند باید از آن‌ها اجتناب کنند. از طرف دیگر، پارابن‌ها هنوز مضر شناخته نشده‌اند اما از اکثر محصولات مراقبت از پوست حذف شده‌اند. تحقیقات در مورد تأثیر پارابن‌ها نباید متوقف شود. به طور همزمان، متخصصان مراقبت از پوست باید در جریان نتایج جدید تحقیقات در این موارد قرار بگیرند و در محصولات مراقبت از پوست امن‌ترین و موثرترین مواد استفاده شوند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]