مطالب آموزشی, مطالب وبلاگ

پوست خشک اطراف لب، علل و درمان

پوست خشک اطراف لب، علل و درمان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

احساس خشکی پوست در اطراف دهان معمولا آزاردهنده است . این وضعیت می‌تواند به روش‌های مختلفی (از جمله با برجستگی‌های قرمز و حتی پوسته‌پوسته شدن) آشکار شود و برای فرد بسیار ناخوشایند باشد. پیامد اولیۀ درگیری با خشکی پوست در اطراف دهان، کاستن از زیبایی است، این قضیه ممکن است برای بعضی شرم‌آور باشد و همچنین باعث می‌شود فرد بیمار به نظر برسد. پیامد ثانویه، ناراحتی جسمی ‌است که می‌تواند شامل خارش، درد و احساس فشار روی پوست باشد؛ به‌خصوص هنگام غذا خوردن. برای درک بهتر این مشکل شایع، بیایید به دلایل ایجاد خشکی پوست در اطراف دهان و برخی از روش‌های معمول برای حل این مشکل نگاهی بیندازیم.

دلایل ایجاد خشکی در اطراف دهان

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند به ایجاد خشکی پوست در اطراف دهان منجر شود. با این حال، علل اصلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی، عوامل محیطی و عفونت.

قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی: در محصولات روزمرۀ مراقبت از پوست و مراقبت‌های شخصی، مواد شیمیایی زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به ایجاد خشکی پوست در اطراف دهان شود. به عنوان مثال، اکثر مردم نمی‌دانند اما مواردی مانند فلوراید، منتول و عطر به‌طور معمول در خمیردندان قرار دارد تا عملکرد آن را بهبود بخشند و تجربه‌ای دلپذیر ایجاد کنند. با این حال، همین مواد در صورت استفاده منظم می‌توانند به راحتی به تحریک و خشکی پوست منجر شوند.

قرار گرفتن این ناحیه در معرض این عوامل تحریک‌کننده دو بار در روز (با فرض اینکه فرد به‌طور متوسط دو بار در روز مسواک می‌زند)، می‌تواند منجر به التهاب و تحریک مداوم شود. علاوه بر خشکی پوست در اطراف دهان، این نوع تحریک اغلب با لکه‌های قرمز پوست در این ناحیه همراه و شدت رنگ برای هر فرد متفاوت است.

در نهایت، خشکی پوست در اطراف دهان می‌تواند به دلیل مواد حساسیت‌زا ظاهر شود. حتی اگر خمیردندان شما فاقد مواد شیمیایی حساسیت‌زا باشد، مواد حساسیت‌زای موجود در مواد غذایی یا عصاره‌های گیاهی موجود در محصولات مراقبت از پوست نیز می‌توانند باعث واکنش نامطلوبی شوند که ممکن است باعث بروز خشکی و قرمزی در اطراف دهان شود.

عوامل محیطی: علاوه بر عوامل تحریک‌کنندۀ شیمیایی، خشکی پوست در اطراف دهان می‌تواند به دلیل عوامل محیطی نیز ایجاد شود. به عنوان مثال، عاملی به‌سادگی تغییر هوا می‌تواند به شدت رطوبت را کاهش داده و منجر به خشکی و خارش پوست شود. این مشکلی معمول است که برای بسیاری از افراد در زمستان اتفاق می‌افتد؛ وقتی هوا مقداری از رطوبت خود را از دست می‌دهد و کار مداوم بخاری‌های داخلی رطوبت را حتی بیشتر کاهش می‌دهد.

به‌علاوه، برخی از افراد به‌دلیل زبان زدن مداوم لب‌ها از خشکی پوست در اطراف دهان رنج می‌برند. متأسفانه، این عادتی است که برخی از ما داریم و حتی متوجه آن نمی‌شویم. گاهی اوقات ممکن است راهی برای افزودن مقداری‌ رطوبت و کاهش ناراحتی در پاسخ به خشکی لب‌ها باشد. با این حال، فواید این کار کوتاه‌مدت است و زبان زدن مداوم به لب‌ها می‌تواند خشکی را به میزان قابل‌توجهی تشدید کند.

نکتۀ جانبی: اگر هنگام غذا خوردن عادت دارید به لب‌های خود زبان بزنید، سعی کنید در عوض از دستمال استفاده کنید. علاوه بر اینکه این قضیه باعث خشکی بیشتر پوست اطراف دهان می‌شود، در عین حال عجیب هم به نظر می‌رسد. وقتی سر سفره به پوست اطراف دهانتان زبان می‌زنید مثل این است که دارید می‌گویید: «من این تکه غذا رو کنار دهانم دارم، اجازه بدید با زبانم سعی کنم بگیرمش. یه دستمال هم اینجا سر سفره دارم‌ها ولی نه، من چالش دوست دارم!»

عفونت: اگرچه شایع نیست، اما برخی از موارد خشکی پوست در اطراف دهان می‌تواند نتیجۀ عفونت باکتری‌ها یا قارچ‌ها باشد. این عامل ممکن است اغلب در صورتی اتفاق بیفتد که پوست اطراف دهان به طریقی به‌خطر بیفتد؛ مانند خشکی موقت که سد محافظتی طبیعی پوست را ضعیف می‌کند و در نتیجه نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها به داخل پوست را آسان می‌کند. به‌علاوه، اگر به لب‌تان زیاد زبان می‌زنید، خطر ورود باکتری به سطح پوست را افزایش می‌دهید.

درمان

بهترین روش درمان خشکی پوست در اطراف دهان به علت اصلی مشکل بستگی دارد. اگر این مسئله ناشی از عوامل محیطی باشد، مانند هوای سرد، یک مرطوب‌کننده به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک کرم پایه پوست با موادی مانند گلیسیرین یا آلوئه‌ورا می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خشکی را بهبود بخشد.

با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که وقتی پوست اطراف دهان خشک است، بهتر است به دنبال کرم‌هایی باشید که فرمول‌های ساده‌تری دارند، زیرا پوست آسیب‌دیده ممکن است باشدت بیشتری به رایحه و مواد رنگی آن واکنش نشان دهد و مشکل را بدتر کند.

اگر مشکوک هستید که خشکی پوست اطراف دهان نتیجه خمیردندان یا دهان‌شویه است، بهتر است محصول جدیدی را امتحان کنید. با این حال، بسیار مهم است که ابتدا لیست مواد تشکیل‌دهندۀ محصولات فعلی خود را بررسی کنید و به دنبال محصولاتی باشید که تحریک‌کننده‌های رایج مانند منتول یا عطر ندارند.

نکتۀ آخر آلرژی است. اگر اخیراً در اطراف دهان دچار خشکی پوست شده‌اید، به روال مراقبت از پوست خود و تغییرات اخیر روتین پوستی خود دقت کنید. آیا استفاده از کرم صورت جدیدی را شروع کرده‌اید؟ رژ لب جدیدی امتحان کرده‌اید؟ تجزیه و تحلیل دقیق تغییرات روزمره مراقبت از پوست می‌تواند به شما کمک کند تا استفاده از محصول مشکل‌دار را محدود کنید و متوجه شوید پوست‌تان به ترکیبات و مواد مختلف چگونه واکنش نشان می‌دهد.

در بعضی موارد و با توجه به علت مشکل، استفاده از محصولی که حاوی مواد آبرسان، اسید هیالورونیک، گلیسیرین، پروویتامین B5 و همچنین مواد مغذی پوست مانند آنتی‌اکسیدان‌ها باشد می‌تواند موثر و مفید عمل کند.

مطمئناً، بهترین کاری که باید در هنگام مواجه با این مشکل انجام دهید صحبت با یک متخصص است که به شما کمک می‌کند دلایل مشکل را سریع‌تر بشناسید. اگر از این مشکل رنج می‌برید به کلینیک پوست مینا کاوه سر بزنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]