مطالب آموزشی, مطالب وبلاگ

چگونه می‌توانیم بدون تزریق خط لبخندمان را محو کنیم؟

خط لبخند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]با اینکه خطوط لبخند یادآور تجارب شاد زندگی هستند، ولی چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن غالباً جذاب نیستند. توصیۀ پزشکان برای از بین بردن خطوط لبخند استفاده از فیلر یا جراحی است اما اگر نخواهید زیر بار جراحی بروید چه راه‌هایی دارید؟ اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.

خط لبخند چیست؟

خطوط خنده (خطوط لبخند)، خطوط عمودی هستند که از دو طرف بینی امتداد یافته و دور منحنی دهان شکل می‌گیرند و گاهی تا چانه امتداد می‌یابند. دو نوع خط خنده وجود دارد:

  • خط گونه: خطی است که بین لب بالایی و گونه مشاهده می‌شود.
  • خط بینی: پوستی است که بالای خط گونه آویزان است و تقریباً هر کس با افزایش سن حداقل خطوط خنده جزئی را پیدا می‌کند.

چه عواملی باعث ایجاد خط لبخند می‌شود؟

همانطور که گفته شد، سن دلیل اصلی ایجاد خطوط خنده است. با این حال، چندین فاکتور دیگر وجود دارد که می‌تواند تقریباً در هر سنی باعث تشکیل خطوط خنده شود. از جمله موارد دیگر می‌توان حرکات مداوم عضلات صورت، سیگار کشیدن، سوءمصرف مواد مخدر و الکل، رژیم‌های غذایی نامناسب و … را نام برد.

سه عاملی که باعث ایجاد خط لبخند می‌شوند

از دست دادن چربی

با افزایش سن، چربی بیشتری در صورت خود را از دست می‌دهید. همچنین کاهش وزن شدید می‌تواند باعث کاهش میزان چربی در صورت شما شود. به‌طور مشخص، گونه دارای هفت لایه چربی است که با گذشت زمان به سمت پایین کشیده می‌شوند و تغییر مکان می‌دهند. خطوط لبخند به دلیل این کاهش حجم در گونه‌ها برجسته‌تر می‌شود و جاذبه آن را پایین می‌کشد.

کاهش سطح کلاژن و الاستین

با افزایش سن پوست، پروتئین‌های بافت همبند (کلاژن و الاستین) را کمتر تولید می‌کند. کلاژن پروتئینی است که مسئول انعطاف، مقاومت و دوام پوست است. الاستین یک پروتئین بسیار کشسان است که به پوست اجازه می‌دهد پس از هر کشش یا انقباض شکل سابق خود را بازیابد. در حالی که کلاژن پوست را پر و سفت نشان می‌دهد، الاستین اجازه می‌دهد تا پوست قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری داشته باشد. بعد از بیست سالگی، سالانه حدود یک درصد کلاژن کمتر در پوست هر فرد تولید می‌شود. علاوه ‌بر این، رادیکال‌های آزاد محیط ناشی از اشعۀ ماورای بنفش و سیگار می‌توانند کلاژن و الاستین را تخریب کنند. اگر پوست به‌اندازۀ کافی از این اجزای لازم برای بازگشت به حالت سابق برخوردار نباشد، خطوط خنده ایجاد می‌شود.

از دست دادن آب بدن

عامل آخر که به آن اشاره می‌کنیم از دست دادن آب بدن است که با افزایش سن به‌دلیل کاهش تولید اسید هیالورونیک اتفاق می‌افتد. چشمگیرترین تغییر مشاهده شده در پیری پوست، از بین رفتن آشکار اسید هیالورونیک در اپیدرم است و مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد. اسید هیالورونیک مولکول اصلی مرتبط با رطوبت پوست است. در واقع، اسید هیالورونیک قادر است بیش از هر ماده طبیعی دیگری آب را در خود نگه دارد؛ تا هزار برابر وزن خود. بدون وجود مقدار کافی اسید هیالورونیک، پوست خشک و نازک می‌شود و در برابر جاذبه آسیب‌پذیرتر می‌شود. در نهایت، پوست به‌آرامی‌ شروع به آویزان شدن و ایجاد خطوط خنده می‌کند.

چگونه می‌توان از ایجاد خط لبخند جلوگیری کرد؟

راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد خط لبخند وجود دارد، مثل استفاده از کرم ضد آفتاب، مصرف مناسب آب، کاهش مصرف الکل و ورزش کردن. اما بهترین راه، استفاده از محصولات مراقبت از پوست است؛ خصوصا آن‌هایی که به همین هدف ساخته شده اند.

آیا برای خط لبخند باید گزینۀ جراحی را در نظر بگیریم؟

جراحی یک گزینه دائمی ‌برای به حداقل رساندن عمق خط بینی است. در این روش، جراح پلاستیک خط عمیق کنار بینی را برش داده سپس لبه‌های پوست با دقت دوباره تنظیم می‌شوند و بخیه‌ها زیر پوست می‌مانند. با قرار دادن این بخیه‌ها زیر پوست، چین‌خوردگی بسیار کم‌عمق‌تر می‌شود. سپس لایۀ اصلی پوست بسته می‌شود و در نهایت زخم در خط لبخند قرار می‌گیرد.

جراحی راه‌حلی دائمی برای خطوط خنده است، اما اشکالات زیادی دارد. برای مثال، این جراحی تهاجمی ‌است و مدت زمان بهبودی آن طولانی است. بیشتر افراد پس از جراحی، دچار کبودی و تورم می‌شوند و این عوارض می‌تواند حدود هفت تا ده روز ادامه یابد. در صورت عدم مراقبت صحیح از برش جراحی، خطر عفونت و ماندن جای زخم نیز وجود دارد. در آخر اینکه جراحی می‌تواند گران باشد.

 

چگونه می‌توانیم بدون جراحی خط لبخندمان را محو کنیم؟

با اینکه جلوگیری کلید ماجراست اما با این حال ایجاد خطوط لبخند غیرقابل‌اجتناب است. وقتی جراحی معایب متعددی دارد، در اینجا توضیح داده‌ایم که چطوری می‌توان از شر این خطوط بدون عمل جراحی خلاص شد. اولین راه ورزش است. افزایش فعالیت فیزیکی و انجام تمرین‌های فیزیکی مختص صورت با بهبود توانایی نگه‌داشتن فرم کلی عضله‌های صورت به کاهش عمق و تنوع خطوط لب کمک می‌کند.

راه دیگر، استفاده از محصولات مراقبت از پوست با هدف کم کردن اثر خطوط لبخند است، برای مثال استفاده از محصولاتی که به کمبود پروتئین‌های بافت همبند و هیدراسیون کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که هیچ محصولی وجود ندارد که بتواند به افت چربی ناشی از افزایش سن و کاهش وزن زیاد کمک کند.

برای کم کردن عمق خط لبخند به ما سر بزنید و از ما مشاوره بگیرید، در کلینیک پوست و مو مینا کاوه از روش های متعدی برای بهبود کیفیت پوست ، افزایش کلاژن سازی استفاده می شود از جمله این روش ها تکنیک های لیفت تخصصی که موجب سفت شدن پوست ، فرم گرفتن ماهیچه ها می شود. برای دریافت مشاوره رایگان هم اکنون اقدام کنید[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]